Blog

Insight – en CMDB i Jira Service Management Cloud

Insight i Jira Service Management Cloud

I februar blev Insight inkluderet i Jira Service Management Data Center, og nu sker det samme i Atlassian Cloud.

En CMDB (Configuration Management Database) er en central del i ITSM. At kunne se afhængigheder mellem forskellige objekter (configuration items) såsom systemer, applikationer og processer forenkler forvaltningen og gør det nemmere at tage velinformerede beslutninger.

Insight håndterer også dine aktiver (asset management) og deres indbyrdes relationer. Aktiver kan være fysiske ting såsom køretøjer, ejendomme, computere, kontormøbler etc. eller immaterielle ting såsom software og immateriel ejendom. De meste værdifulde ressourcer er ”Medarbejdere”, ”Kunder” eller ”Mennesker”.

Hvad indebærer det for dig?

Fra 31. marts 2021:

Insight integreres som en funktion i Jira Service Management Premium- og Enterprise-planerne uden ekstra omkostninger. (Udrulningen sker gradvist i løbet af nogle uger til kunder med Premium- eller Enterprise-plan).

Insight Discovery – nu også til Cloud, en gratis Atlassian marketplace-app, som knyttes til et Jira Service Management Premium eller Enterprise site.

Appen Insight – Asset Management Cloud sælges ikke længere efter 31. marts 2021. Eksisterende Insight-kunder kan blive ved med at bruge appen indtil EOL 31. marts 2022.

Hvis du anvender Jira Service Management Standard eller Jira Software, kan du komme i gang med at bruge Insight ved at opgradere til Jira Service Management Premium.

Hvis du har en eksisterende Insight i Cloud og er usikker på, hvordan det her kommer til at påvirke dig, kan du kontakte os – så finder vi ud af, hvordan vi hjælper dig med at komme videre.

Vil du vide, hvordan du kommer i gang med Asset Management? Eller du bruger måske allerede Jira Service Management Premium og vil komme i gang med Insight? Vores råd er som altid at starte enkelt og lade det vokse iterativt.

Hvad skal der til for at komme i gang med Insight?

  • Datamodellering
    • Hvilket område skal vi modellere (CMDB, Service Catalog, CRM, HR/Organisation)
    • Definer og opret objektskemaer
  • Adgangsrettighedsmodel
  • Konfiguration af objekttyper og egenskaber
  • Forvaltning, integrationer og backup-håndtering
  • Automatiseringer
  • Import af data
  • Idriftsættelse i organisationen
    • Onboarding af team

Vores team med certificerede Atlassian-konsulenter står klar til at sikre, at du kommer godt i gang med Asset Management!

del dette indlæg